Urheiluklinikka

Olet meille tervetullut riippumatta siitä, oletko urheilun ammattilainen, aktiiviliikkuja vai jonkin lajin harrastaja. Meille on karttunut kokemusta erilaisten urheiluvammojen ennaltaehkäisystä, kuntoutuksesta sekä leikkausten jälkeisestä kuntoutuksesta. Olemme kuntouttaneet mm. seuraavien lajien urheilijoita: Alppihiihto, Golf, Hiihto, Jalkapallo, Juoksu, Jääkiekko, Lumilautailu, Motocross, Pesäpallo, Pyöräily, Salibandy, Suunnistus, Tanssi, TeamGym, Telinevoimistelu, Tennis ja Yleisurheilu. Pyrimme takaamaan hoidon akuuteissa tilanteissa heti vamman sattuessa 1-3 arkipäivän kuluessa. Meille kannattaa soittaa, mikäli et saa varattua akuuttia aikaa ajanvarausjärjestelmämme kautta. Urheiluvammojen kuntoutuksessa etenemme aina yksilöllisesti ja räätälöimme kuntoutuksen nykyaikaisia hoitomenetelmiä ja tukiharjoitteita käyttäen. Mielestämme tehokkainta hoitoa urheiluvammojen hoitoon olisi niiden ennaltaehkäisy. Mikäli haluat tietää enemmän kehosi toiminnasta ja hallinnasta, niin varaa aikaa yksilölliseen lihastasapainokartoitukseen. Alla on listattuna lyhyesti niitä toimenpiteitä, joilla saamme sinut takaisin rakastamasi lajin pariin mahdollisimman pian.

Faskiahoidot ja manuaaliterapia

Olemme kouluttautuneet MyFascia-terapeuteiksi, joka pohjautuu meridiaaneihin sekä myofaskiaalisiin triggerpisteisiin. Hoidettavat alueet määräytyvät haastattelun ja palpaation pohjalta. Toisinaan kehomme tasapaino järkkyy esim. liiallisen tai virheellisen kuormituksen vuoksi, jolloin lihaskalvojärjestelmäämme tulee toimintahäiriö. Manuaalisella hoidolla (painaminen, syvä poikittaishieronta, poikittaiset venytykset) pyritään palauttamaan kudosten välinen normaali, kivuton liike ja siten myös nivelten normaalit ja kivuttomat liikeradat.

NCS-huippukylmähoito

Käytämme urheilu- ja rasitusvammojen hoidossa apuna Cryonic-huippukylmähoitolaitetta. Laitteen mikrokidesuihkussa yhdistyvät jäähtymisen nopeus, alhainen lämpötila -78,5 °C sekä suihkun iholle tuottama paine ja värähtely, jotka lisäävät aineenvaihduntaa hoidettavalla alueella. Samalla kylmä mikrokidesuihku rentouttaa suuria lihaksia, nopeuttaa palautumista ja aiheuttaa luontaiset paranemismekanismit käynnistävän thermoshokin. Laitteella hoidetaan mm. urheiluvammoja, kuten revähdyksiä ja ligamenttivammoja, jänne- ja nivelkipuja, haavarupia ja hiertymiä, sekä tulehduksia (lihas-, jänne- ja nivel-). NCS-huippukylmähoidosta lisää valmistajan sivuilta www.cryonicmedical.fi

Shockwave-paineaaltohoito

Shockwave (Radial Shockwave Therapy) on nopea ja tehokas hoitomenetelmä lihas-, jänne- ja nivelongelmien hoitoon. Paranemisprosessi alkaa heti ensimmäisestä hoitokerrasta ja jatkuu hoidon jälkeen. Paineaaltohoidon vaikutuksesta kipualueen aineenvaihdunta vilkastuu, kudoksen hapensaanti paranee ja kipu sekä tulehdus vähenevät. Hoito stimuloi kehon ns. luontaisen paranemisprosessin ja lopputulokset näkyvät useimmiten 3-4 kk:n päästä. Hoitoon yhdistetään usein Cryonic-huippukylmähoitoa, faskiakäsittelyjä ja teippauksia. Olemme käyttäneet shockwave-hoitoa jo 3,5 vuoden ajan ja hoitaneet menestyksellä mm. useita eri urheilijoiden vammoja.

Uusien tutkimusten mukaan jopa 65-95% ihmisistä hyötyy paineaaltohoidosta. Yleensä oireilevan kiputilan rauhoittamiseksi riittää 3-5 hoitokertaa 1-2 viikon välein.

Terapeuttinen harjoittelu ja toiminnallinen kuntoutus

Terapeuttisen harjoittelun tavoitteina on vähentää sekä ehkäistä toimintahäiriöistä ja kuormituksista johtuvia kudosärsykkeitä, virheasentoja sekä toiminnallisia liike- ja asentokontrollihäiriöitä. Terapeuttinen harjoittelu lisää sydän- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä, lihasvoimaa ja -kestävyyttä, nivelten liikkuvuutta ja motorisia taitoja kuten kävelyä ja tasapainon hallintaa. Harjoittelun avulla lievitämme kipua ja lisäämme kehon hallintaa ja itsetuntemusta. Harjoitusohjelma suunnitellaan joko kotona toteutettavaksi tai liitettäväksi osaksi lajiharjoittelua. Tavoitteena on tukea urheilijan paluuta vamman jälkeen lajinomaiseen harjoitteluun.

Terapeuttiseen harjoitteluun kuuluvat ohjaus, seuranta, kontrolli ja asteittain siirtyminen yhä toiminnallisempaan ja aktiivisempaan harjoitteluun. Urheilija saa yksilölliset harjoitusohjeet videoleikkeineen sähköpostiin. Harjoitteissa hyödynnetään kehon omaa vastusta ja niitä tehostetaan käyttämällä erilaisia välineitä kuten palloja, painoja ja vastusnauhoja.

Toiminnallisessa kuntoutuksessa käytämme apuna 3D harjoittelua, jossa liikevariaatioiden harjoittaminen tapahtuu toiminnallisessa kehässä ja sen ympärillä. 3D harjoittelu lisää liikemallien oppimista ja parantaa kehon tasapainoa. Monipuolisella harjoittelulla tasaamme eri kudoksien kuormitusta ja lisäämme mm. tukikudoksien voimansietokykyä, pienennämme vamma-alttiutta ja parannamme kehon kokonaisvaltaista toimintaa. Harjoittelu ja oppiminen 3D alustalla on tehokasta, nopeampaa ja kaiken lisäksi hauskaa.

Tuet ja teippaukset

Tuomme maahan ensiluokkaisia ensiapu-, sidos- ja teippaustarvikkeita sekä omaan-, että urheilijoiden ja seurojen tarpeisiin. Klinikaltamme löytyy johtavien brändien tuotteet ja osaamme valita juuri sinun vammaasi parhaiten soveltuvan tuen tai ohjata teippauksen tms. käytöstä. Tuotteet välilehdeltä löydät valikoimistamme löytyvät tuet ja tarvikkeet.  Tiloissamme toimii uudistettu ortopedisten- ja ensiaputarvikkeiden myymälä, josta saat tarvittavat tuotteet heti mukaasi käyttöopastuksen kera.

askellusklinikka Oy on yhteistyökumppani mm. JoMa Superin, Joensuun Urheiluakatemian, Leba-96:n ja Pyhäselän Urheilijoiden kanssa. Lisäksi tuemme Joensuun Mailan C-tyttöjä.